/*
- »
*/

Sunday, March 14, 2010

Pendekatan Pengajaran Tatabahasa

A. SP B.Melayu SK
Matlamat
- melengkapkan murid dgn keterampilan berbahasa & berkomunikasi utk memenuhi keperluan diri, memperolehi ilmu , perhubungan sosial & urusan harian
Objektif
- mendengar, m’hayati pengucapan
- bertutur yg betul dlm pebagai situasi
- b’bincang & b’kongsi pendapat
- m’baca pelbagai bhn sastera
– memupuk minat m’baca ke arah pembelajaran tersusun
– mp’kembang imaginasi, kreativiti, pemikiran kritis & p’hayatan nilai murni
– mengenali & m’hasilkan berbagai jenis penulisan kreatif
- menggunakan b. baku
- m’hargai dan m’hayati keindahan bahasa
- m’hayati & m’amalkan nilai murni, sikap positif
Kandungan
1. Kemahiran Bahasa
i. mendengar –m’dengar, m’mahami dlm pelbagai situasi pengucapan
ii. bertutur – berbual utk m’jalin hubungan & menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan & idea dgn sebutan & intonansi yg betul serta penggunaan tatabahasa yang sesuai.
iii. Membaca – lancar, sebutan, intonansi, & jeda yg betul. Penekanan aspek pemahaman & penaakulan.
iv. Menulis – mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan. Ayat yg gramatis, tanda baca dan ejaan yg betul, tulisan yg jelas, cantik & kemas
2. Hasil pembelajaran
- petunjuk tentang kemahiran yg perlu dikuasai.
- dpt dicapai dgn menggabungjalinkan keempat-4 kemahiran bahasa.
- m’bantu dlm m’buat pengukuran & penilaian
3. Sistem bahasa
- BM baku(ttbahasa, ejaan, sebutan dll)
- ttbahasa m’kumi sintaksis & morfologi
4. Pengisian kurikulum
- elemen yg m’gabungkan perkembangan terkini meliputi ilmu, nilai, peraturan sosiobudaya , kemahiran bernilai tambah & kewarganegaraan.

B. P’dekatan Pengajaran Ttbahasa SR
1. Pendekatan induktif
Konsep
- cara mengajar dgn memberikan contoh terlebih dahulu diikuti dgn generalisasi
- m’buat p’timbangan - spesifik kpd umum
- penaakulan utk menentukan peraturan
Ciri
- Bermatlamatkan p’bentukan kebiasaan
- Pengantara deria utk m’dptkan p’tahuan
- Kerap diulang utk penguasaan -kemahiran
- Pengajaran yg nyata @ konkrit
- Mementingkan penglibatan murid
- P&P aktif & menarik
- Penekanan kpd pendekatan lisan
2. Pendekatan deduktif
- melihat kesimpulan secara keseluruhan di awal diikuti lebih spesifik diakhirnya.
- guru memberikan isi, kandungan, definisi @ objektif di awalnya.
- Menganalisis fakta @ isi utk bentuk generalisasi
- Membuat pencerakinan @ perkaitan drp yg umum kpd khusus
Ciri
- M’mtingkan pemerolehan struktur kognitif
- M’bentuk pengetahuan bknnya k’biasaan
- Isi secara kronologi- pengstrukturan memudahkan pengajaran
- Memahami lebih baik dari menghafal
- Menggunakan struktur otak utk m’dptkan pengetahuan
- Menekankan aspek tulisan
3. Pendekatan elektif
- gabungan kedua pendekatan
Ciri
- Penggunaan pelbagai kaedah
- Gaya kreativiti dlm P & P
- Berdasarkankebolehan & kemampuan murid. P & P boleh dimulakan dgn menulis membaca bertutur, m’dengar,
- Menggalakan pelajar berfikir
- Latihan banyak & suasana P & P aktif
4. Pendekatan komunikatif
- melibatkan keupayaan berkomunikasi secara aktif
- Komunikasi dipengaruhi sosiolinguistik, psikolinguistik dan paralinguistic
- Tujuan utama m’suaikan bahasa yg sesuai utk komunikasi
- P & P berdasarkan fungsi komunikasi
- Disesuaikan dgn kontek sosial tertentu (ganti nama, sistem panggilan, kata-kata hormat dll)
- Pengstrukturan bahasa yg betul m’bentuk keupayaan berbahasa.
Antara ciri-cirinya
- Mementingkan makna
- Dialog tertumpu kpd fungsi komunikatif
- Kontek & situasi itu penting
- P & P bahasa utk membolehkan manusia berhubungan

3. Kemahiran Berfikir
a. Apa itu berfikir
- operasi minda utk mencari makna & pemahaman tertentu, menerokai pelbagai kemungkinan idea, m’bina pertimbangan yg wajar, pembinaan semula pengalaman, penyusunan maklumat serta membuat keputusan dan penyelesaian masalah secara logik & rasional
b. Aspek-aspek berfikir
P’inaan Pg’tahuan

Kem. Kognitif P’binaan sikap/nilai
c. Model Kem. Berfikir

d. Tujuan Kem. Berfikir
 M’dpt lat. Berfikir secara kritis & kreatif utk menentukan penyelesaian masalah
 Mengaplikasi pengetahuan, pengalaman
 Menghasilkan idea @ ciptaan yg kreatif & inovatif
 Mengatasi kesilapan2 berfikir
 Meningkatkan aspek kognitif & efektif
 Bersikap terbuka dlm m’rima & m’berikan pendapat
e. Alat utk berfikir
i. Penyusunan Grafik
- carta / rajahy/ banding beza
ii. Soalan & penyoalan
- Soalan bertumpu
~ tersusun bertujuan menumpukan idea
(skop terhad & spesifik)
~ jawapan secara lansung dr petikan
~ tafsiran & takulan tak perlu diolah
~ Objektif dan spesifik
- Soalan bercapah
~ m’mlukan daya pemikiran yg kritis,
kreatif & rasional (skop luas&terbuka)
~ jawapan tak secara lansung
~ tafsiran & takulan perlu diolah
~ subjektif
- Lingkaran soalan
~ jenis soalan yg mempunyai tumpuan kpd skop2 tertentu seperti perkara, individu dan persekitaran
iii. Peta minda
- satu lakaran grafik pemikiran individu yg menjadikan apa yg tersirat sbg tersirat.
- suatu yg penting
iv. Peta cerita
- terkandung didlmnya seperti contoh: watak – kenderaan – urutan peristiwa - konflik
4. Pengajaran lisan
Tujuan
Membolehkan murid: -sebut perkataan & ayat dgn betul
- m’dengar & faham pertuturan
- betutur dgn ayat yg gramatis
- menyuburkan keyakinan diri
- bertutur dgn betul & yakin dgn apa yg dipertuturkan
Perkara2 penting dlm P& P lisan
- secara spontan & bernas
- topik m’lingkari pengalaman murid
- guna ransangan utk tarik perhatian
- dilaksanakan secara formal
- beri peluang setiap murid utk bercakap
Aspek kemahiran Lisan
i. Mendengar
- pengamatan pendengaran dan diingat
- memerlukan lat. secara berperingkat
- belajar m’dengar melalui pengalaman
- A. fizikal mempengaruhi pendengaran
- melalui fikiran bukannya perasaan
Prinsip P & P kem. Lisan
- disepadukan dgn kemahiran lain
- latihan yg aktif & dinamik
- Perancangan awal adalah penting
- dilaksanakan secara berperingkat
- motivasi adalah sangat penting
Peringkat2 kemahiran mendengar
a. Awal:- mengecam, mengajuk, memilih, melakukan, menjalankan, mengingat &memadankan serta bertindak terhadapnya
b. Pertengahan:- mengecam, membuat urutan, mengenalpasti, hubungan penutur & pendengar serta mengenali perasaan
c. Maju:- mengenal isi dan peranan serta hubungan, mentafsir maksud, fungsi intonansi & tekanan, m’tafsir tujuan
ii. Bertutur
- merupakan kemahiran berinteraksi dlm suasana ketatabahasaan
- konsepnya:- gabungan drpd bunyi2 bahasa yg dihafal
- berlaku diperingkat produksi
- berlajar melalui pengalaman lebih drp kecergasan otak
- Aspek fizikal mempengaruhi kemahiran
Aspek2 pertuturan:
- sebutan, tekanan, nada intonansi, tatabahasa, kelancaran, laras bahasa & kefasihan
Antara aktiviti lisan yg boleh d’jlnkan
- perbualan, bercerita, berlakon, berpuisi, melaporkan, berbahas, menyanyi, berbincang dsb.

5. Pengajaran bacaan
Difinisi:
- proses m’pdahkan perkataan kepada bentuk bunyi disamping menaakul, serta m’buat kefahaman kandungan semasa m’baca.
Tujuan
i. Jangka pendek/semerta
- m’mhami apa yg dibaca
- m’baca dgn sebutan serta intonansi yg betul
- sukakan pembacaan
- sebagai 1 bentuk rekreasi
ii. Jangka panjang/lanjutan
- m’dpt pelbagai ilmu pengetahuan
- m’perbetul fahaman serta konsep
- bhn penyelesaian masalah
- berkomunikasi dgn org lain
Jenis bacaan
i. Bacaan bersuara/kuat
ii. Bacaan senyap
Peringkat Mengajar Bacaan
i. Penyungkilan p’alaman & kebolehan
- latar belakang keluarga murid
- kebolehan murid
- ransangan persekitaran
- kebolehan murid berbahasa
- minat murid
ii. Persediaan asas membaca
- perkataan, rangkaikata @ ayat yg bersesuaian dgn tahap pelajar
- pemilihan ABM yg sesuai
- perkaitan ABM serta persekitaran
iii. Kemahiran membaca
- memulakan membaca s/k, perkataan, frasa, & ayat ringkas
- secara berperingkat-peringkat
iv. Memperoleh pengetahuan/hiburan
- membaca sbg sumbernya
- pemilihan buku yg digemari
- pemilihan berdasarkan pengalaman dan kebolehan
v. Membina pengukuhan sikap positif
- oleh guru sepanjang masa
- Bhn p & P yg baik, tekniknya sempurna, kaedah yg menarik
- terancang ke arah pembentukan sikap
Kaedah mengajar bacaan
i. K. mengeja
ii. K. sebutan / fonik
iii. K. gabungan
Teknik @ aktiviti P & P bacaan
i. menyusun semula potongan ayat
ii. meramal jln cerita @ kesudahannya
iii. mengisi tempat kosong
iv. SQ3R
v. PEBAS – Prg pdktan Bacaan Asas – PPK
vi. pembacaan elektif
v. pembacaan teliti
6. Pengajaran Tulisan
Definisi
-Utk m’lahirkan fikiran & perasaan dlm bentuk garapan @ catatan. Cantuman fonem yg memberikan makna @ maksud
Tujuan
i. Sermerta
- membina asas menulis yg kukuh
- mengeja dgn pantas
- menyusun perkataan, rangkaikata, & ayat dgn betul
- membantu melahirkan perasaan & fikiran
- penyuburan minat membaca
ii. Jangka panjang
- perluasan pengetahuan
- komunikasi & perhubungan dgn org lain
- kepuasan jiwa, pengalaman & perasaan
- memupuk bakat diri dlm penulisan kreatif
- persediaan masa depan
Jenis Kemahiran
i. Mekanis
- peringkat awal – tulis dgn baik & kemas
- latihan pergerakan otot & anggota tulisan
- melukis bentuk, garisan, bulatan dll
- tunjuk cara pergerakan tangan yg betul
- penekanan asas penulisan – suku kata, perkataan & ayat
ii. Pelahiran mental
Menyatakan:- fikiran @ pendapat/ perasaan/ kehendak
Peringkat Pengajaran Menulis
i. Pramenulis (persediaan asas)
- latihan pergerakan tangan
- secara bebas
- latihan pergerakan mata
- latihan penyatuan tangan & mata
Aktivitinya: membentuk bulatan/ garis lurus/ corak/ mewarnai gambar, dsbnya
ii. Mendirikan asas (tulisan mekanis)
- membentuk bulatan kecil & besar
- menulis atas tiga garisan
- menulis atas satu garisan
- menulis lambang tulisan
Aktivitinya: menekap huruf/ tulis ikut urutan/ memadan & menyalin/ meulis huruf tertinggal/ menyalin perkataan @ ayat mudah
iii. Menulis utk pelahiran
- menulis berpandukan gambar
- menyusun perkataan @ ayat
- mengisi tempat kosong
- memadankan
- melengkapkan ayat
Langkah2 dlm mengajar tulisan
- motivasi/ persediaan/ persembahan/ perlaksanaan/ penilaian
Kemahiran dlm tulisan
- keseragaman/ persambungan/ irama/ pergerakan yg tetap
Kemahiran mengeja
Tujuan
- melatih murid mendengar perkataan
- melatih pengamatan melalui deria telinga
- menulis melalui pengamatan pendengaran
- kepekaan terhadap perkataan tertentu
- memperluaskan perbendaharaan kata


7. Pemulihan (kanak-kanak bermasalah pembelajaran) dlm P & P
- kekurangan 1 @ lebih proses psikologi asas
- ketidakupayaan mendengar dgn baik, berfikir, bercakap, membaca, menulis, mengeja, mengira
- mkesukaran menyimpan, merekod & menafsir
- sukar dikesan kerana berbeza dgn yg terencat akal @ kecacatan anggota
Jenis2 masalah
a. Dyslexia: sukar memproses
b. Dysgraphia: sukar menulis, mengeja
c. Dyscalculia: kemahiran matematik
d. Dyspraxia; kesukaran merancang motor
Ciri2 mereka yg bermasalah
i. bahasa: lambat bertutur/ sukar belajar/ sukar memahami/gagap/ tak faham arahan/ sukar menyatakan kehendak
ii. Motor: sukar memanipilasi objek (kecil)/ lemah dr segi pengimbangan/ tak peka pd ruang individu
iii. Sosial dan emosi: sering menjauhkan diri/ terlalu aggerasif @ suka menyendiri/ perubahan ragam mengejut & melampaui/ mudah kecewa
iv. Pengurusan diri & perhatian: kurang bersih/ kekemasan berpakaian/ bertindak secara terpaksa/ mudah bingung/ kurang keyakinan diri/ hiperaktif
Prinsip pengajaran pemulihan
- hubungan guru & murid - mesra
- perhatian secara individu
- melibatkan aktiviti kelas
- latar belakang murid – dikaji
- menunjukkan pengharapan kpd kejayaan
Aktiviti Pemulihan
- Mengkelas & memadankan benda
- Membuat gerakerja dgn menggunakan bentuk & acuan
- Menggunakan kad bersiri
- Latih tubi penyebutan dll
- Penggunaan modul
Aktiviti Penilaian
- pemeriksaan hasil kerja
- memerhati penglibatan
- menjlnkan sesi temuramah
- menjlnkan ujian ringkas
- menggunakan ujian yg sedia ada
- rekod penilaian dr masa ke masa

0 comments: